Siden fotointeressen min ble tent for flere tiår siden,
har jeg brukt, eid, lånt og leid utallige kameraer. Mange flere enn de jeg skriver
om her. Men det er de 7 kameraene her som har betydd mest for meg. For når jeg
sier ”beste kamera” tenker jeg ikke på teknisk kvalitet, knapper eller funksjoner.
For det er nemlig revnende likegyldig for meg hva slags kamera jeg bruker, hva
det heter eller hvem som har laget det. Kameraet er et verktøy. Så enkelt er
det. Det er ikke kameraet som tar bildene, det er personen bak.
Men det finnes kameraer som trigger noe i deg som
fotograf. Som person. Som kreatør. Noen kameraer har nemlig sjel. De får frem kreativiteten
i deg. Lekenheten. Ja de gjør deg rett og slett litt bedre. Og dette er en
oversikt over de 7 beste og mest inspirerende kameraene jeg har hatt.
For å starte listen må vi spole tiden tilbake til filmens
dager. Ikke til stumfilmen, men til tiden da alle brukte ruller med film i
kameraene sine. Jeg hadde brukt flere typer kameramodeller fra både Nikon,
Canon, Minolta og andre. Men de modellene jeg hadde prøvd føltes bare som sterile
og anonyme bokser man tok bilder med. De gjorde jobben. Men ikke noe mer. Ingen
sjarm. Ingenting annet enn sjelløse verktøy. Men jeg visste det fantes
fantastiske kameraer der ute. Og så, i 1997 dukket en test i et engelsk
fotoblad opp og avslørte min nye våte drøm:
Pentax MZ-5n
Et nydelig lite kamerahus. Hendig. Sjarmerende. Deilig
utseende med litt snev av retro feeling. Og det hadde mye god optikk tilgjengelig
på grunn av Pentax sine lange aner. Et kamera som den dag i dag er en av mine
store favoritter, og faktisk det eneste kameraet jeg har beholdt. Nettopp det
at det var lite, lett, enkelt i bruk, gjorde at inspirasjonen satt i
førersetet. Det var essensen av fotograferingen.
Hasselblad 500CM
I tillegg til Pentax småbilde var jeg svært glad i
mellomformat 6x6. Og dette kameraet var rett og slett et deilig stykke metall! Man
må jo bare elske ting med sveiv! Svært lite knapper og unødvendig ræl som kom i
veien for det å ta bilder. En herlig sjaktsøker med nærmest et 3D søkerbilde, og
ekstremt god optikk. Særlig en 60mm jeg hadde. Den tilsvarte omtrent 35mm på
Pentax’en. Hasselbladen brukte jeg uhyggelig mye, både privat og kommersielt.
Ren inspirasjon! Og jeg angrer som en hund på at jeg solgte det… Men så dum kan
man være.
Hasselblad H1D
Jeg var egentlig litt usikker på om dette kameraet
fortjente en plass på listen. Men kameraet lærte meg så mye at det allikevel
fikk plass. Jeg var en av de aller første i Norge som eide et slikt. Den gang
var det et beist, og 22 megapiksler var helt på kanten av det teknisk mulige. En
stor fantastisk søker som var som å se ut av stuevinduet. Og sammen med god
optikk ble det så tungt at utgiftene til fysioterapeut og kiropraktor gikk rett
til værs. H1D hadde stor betydning for min utvikling som fotograf. Kanskje mest
fordi det var fullt av feil og kryptiske feilmeldinger, og det at reparasjoner
og kundeservice fra Danmark var en blanding av helvete og mareritt. Tre ganger
måtte kameraet mitt sendes til Danmark for reparasjon, og der andre merker og
modeller reparerer nærmest på dagen, brukte Hasselblad 8 uker bare på 1 av disse
reparasjonene…! H1D hadde en helt egen personlighet, levde nærmest sitt eget
liv, og bestemte seg altfor ofte for å krangle på fotoshoot. Men det lærte meg
mye. Det lærte meg å håndtere problemsituasjoner. Det lærte meg å ikke være redd
for å skru opp, fikse, pelle og være litt doktor selv, istedenfor å risikere lange
ferier i Danmark. Og det lærte meg å holde hodet kalt når Hasselblad ofte midt
i en jobb bestemte seg for å bli Hassle-bad (= dårlig trøbbel). Og det skjedde
dessverre altfor ofte…
Nikon D3x
Profesjonelt sett er vel dette det kameraet jeg har
trivdes best med. God teknisk kvalitet på filene, og filer som har et veldig
organisk preg. For det første har ikke kameraet den typiske stygge digitale
støyen når man øker ISOen, men støy som ligner mer på den deilige kornstrukturen
man hadde på film. Det er deilig å jobbe med, og en fryd på oppdrag. Det har en
flyt, feeling og organisk kvalitet på bildefilene som gjør at jeg føler meg
skapende med dette kameraet. Jeg skulle gjerne likt og hatt det samme i en lettere
utgave, slik at jeg også hadde brukt kameraet privat, for til privat bruk synes
jeg kameraet er altfor tungt.
Nikon D3s
Wow! Det ser i mørket…! Det var det første jeg tenkte. Pluss
at huset var identisk med D3x, og dermed hadde samme feeling i hendene. Plutselig
et kamera som taklet så høy ISO med så god kvalitet at man følte det kunne se i
mørket. Det gjorde det plutselig mulig å gjøre jobber som tidligere ikke var
mulig med godt nok resultat. Og det gjorde det mulig å "leke" i situasjoner med så lite lys som
tidligere var umulig. D3s trigget noe ekstra i meg, rett og slett fordi det
åpnet nye muligheter. Men også litt for tungt til å slenge med seg på ferier og
være kreativ utenom jobb.
Diana+
Lekenheten kom tilbake i form av en turkis plastboks. Gøy.
Inspirerende. Ujålete. Og så langt fra teknisk god kvalitet som det er mulig å
komme. Rett og slett et litt rølpete kamera. Et lite plasthus som tar 120 film,
men gud så sjarmerende! Lekenheten kom tilbake. Det var ikke noe jeg følte
passet noen av de kommersielle oppdragene mine (besøk nettsidene mine her), men det trigget masse
inspirasjon, og tilførte fotografiet mitt mye. Fram til desember 2011 tok jeg
mye bilder med dette til ulike personlige prosjekter. Også til kunstprosjekter
jeg en dag kanskje lar se dagens lys.
iPhone 4s
Men vips, i desember 2011 ble Diana+ i stor grad (men
ikke helt) redusert til en rekvisitt som jeg av og til bruker på bildene mine.
For eksempel i moteserier der modellen skulle ha et kult kamera i hendene.
iPhone, særlig i kombinasjon med Hipstamatic, var et voldsomt boost for kreativiteten
og lekenheten. Det er så ufarlig. Det er så tilgjengelig. Og det er alltid med.
Men hysj, ikke si det til noen, for jeg har faktisk levert et og annet Hipstamatic
bilde på kommersielle jobber…
Og der er jeg i dag. Og hva nå? Hva skjer fremover? Er
det noe kamerautstyr jeg gleder meg til? Er nysgjerrig på? Føler meg
entusiastisk over? Selvfølgelig er det det! Noe av det som har gjort meg mest
nysgjerrig den siste tiden er Fujifilm sine X kameraer. Kanskje særlig X100s og
X-Pro1. Små. Lette. God og solid kvalitet. Herlig retro utseende. Som en
engelsk kollega sa om forløperen X100, "Some cars just beg to be driven and
owners will find any excuse to go out for a spin. The Fuji X100 is the camera
equivalent.".
Etter det jeg kan se av andres
erfaringer er særlig X100s et kamera som trigger kreativiteten til brukeren. Fast
optikk og en no bullshit approach til livet. Det får fram noe mer enn det man
selv ante man hadde. Det henter fram godsakene i deg som person og fotograf.
Jeg har store forventninger til dette kameraet, og jeg har vært så heldig å få
tilbud fra Fujifilm Nordic om å låne et X100s en periode for å teste det. Jeg
gleder meg enormt! Kanskje også fordi jeg ser at hele X plattformen med X-Pro1
kan være et profesjonelt alternativ for meg. Kutte mange kilo med utstyr. Jobbe
enklere. Lettere. Tilbake til essensen med fotografiet. God kvalitet uten alltid
å trenge et tonn med utstyr. Hele X greia virker veldig jordnært på meg. Og jeg
gleder meg til å teste! Ja det gir meg faktisk samme godfølelsen jeg hadde når
jeg ventet på å få kloa i Pentax MZ-5n i 1997. Faktisk så er det jeg ventet på i 1997, den samme fremtiden jeg venter på nå.
Jeg sier som Dr. Emmet Brown i Back To the Future: "If my calculations are correct, when this baby hits 88 miles per hour... You're gonna see some serious shit."
So I'm sending myself back to the future! 1997 - here I come!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar