Da var enda en runde med moteserier unnagjort, og denne gangen var vi 8 dager på Marbella kysten for å fotografere vår og sommermoten for 2011 med Norsk Ukeblad. Landet i Malaga, og reiste så til Marbella der vi bodde. Midt i det som kalles Costa del Sol, eller faktisk også Costa del Golf. For er det noe det er mye av i dette området så er det golfbaner. Denne gangen hadde vi med oss to flotte modeller. Den norske legenden og internasjonale supermodellen Jorunn fra Team Models, og den fantastiske og herlige danske supermodellen Maria N fra Unique Models i København. Maria var forresten så "heldig" å få øye på en utrolig stor manet i vannkanten mens vi fotograferte badetøy. Ja jeg vet, det finnes mye større, men i våre øyne var denne rett og slett gigantisk! Og med røde tråder og full pakke, så var vi vel egentlig bare griseheldige at vannet var så kaldt at hun ikke var ute i vannet. For hadde hun truffet på på denne mens hun var uti så hadde det vært veldig kjedelig for å si det pent...
Selve området Costa del Sol er nok mer tilrettelagt for turister enn for fashionshoots. Mye motorvei og høye hotellbygninger som nok hadde sin storhetstid på -70 tallet, noe som synes... Men vi trålet langs kyststripen, og fant allikvel noen lekre steder i blant annet Torremolinos, og i Puerto Banus i Marbella, der vi brukte den flotte og kjente Plaza de Antonio Banderas som location for et par serier. Her ser vi de to modellene vente på at ting er klart med både lys og styling, utenfor fasaden til den lekre skobutikken Un Dimanche a Venise som vi fikk lov til å bruke som location.
Men bilder og miljøer som er interessante for turister er som regel noe helt annet enn det vi leter etter som locations for moteserier. Vi plukker gjerne ut små tablåer i større miljøer, som er med å fortelle en historie eller gi en kobling til den serien med klær vi fotograferer. Derfor kan det ofte være vanskelig å spørre lokale folk om råd, med mindre de ser ting med våre øyne.
På fotoshoots som dette elsker jeg å bruke naturlig lys, og forme det med reflektorer. Problemet kan være i helt åpne miljøer med full sol, for det blir ofte altfor harde kontraster i forhold til hva denne kunden skal ha. Derfor venter vi ofte på litt skyer, finner skyggepartier, eller gjør det vi kan for å skape egen skygge. Eller skyte i motlys og bygge opp lyset forfra på nytt med ulike reflektorer. Alt for å få det bløte fine preget på modellene som vi var ute etter.
Når man er borte mange dager i strekk som dette, så er det mange som tror man koser seg med sol og sommer, og at dette er en ren hyggetur. "Åååå... Det hadde vært gøy å være med!" eller "Så heldige dere er som får lov til å dra på tur!" er ikke uvanlig å høre fra folk. Da blir vi litt oppgitte... For dette er knallhard jobbing nærmest døgnet rundt! Teamet står gjerne opp i 5-6 tiden for å starte forberedelsene, og en time eller to etter det er vi allerede på vei ut for å jobbe. Da er det veldig synd når det som i år bare er 10 plussgrader på morgenen, og modellene forventes å posere i 30-40 ulike antrekk med badetøy som skal se ut som varm sommer.... Så de som tror dette er en "sydentur" må tro om igjen. Og det er jobbing til solen går ned sånn rundt 6 tiden om ettermiddagen. "Men da er dere vel ferdige og kan kose dere?" er det mange spør... Neida, for da skal kameraer tømmes, klær ryddes bort og neste dags klær klargjøres. Og det skal tas backup av bilder som er overført. Etter en liten matbit kan man da krabbe til køys sånn i 1-2 tiden på natten, og være klar til å stå opp igjen om ca 4-5 timer. Og sånn holder vi på konstant i hele perioden vi er borte. Slitsomt selvfølgelig, men vi elsker jo denne jobben! Er vel så tett opp til sadomasochisme man kommer...
Og vel hjemme så er det bare å begynne å jobbe seg gjennom ca 6200 bilder. Og selv om man bare bruker 5 sekunder på å SE raskt på hvert av bildene, så dreier det seg allikevel om mer enn en hel arbeidsdag...! Bare for å SE! Så skal bildene deles opp i serier. Det skal gjøres et utvalg bilder og lage kontaktkopier som kunden kan velge ut fra. Og så skal de utvalgte bildene gjøres helt ferdige. Og hvis man ender opp med f.eks. 150 bilder som det tar minst en halvtimes tid med digitalt etterarbeid på hvert eneste ett av de 150 bildene (og noen bilder kan faktisk ta mye lenger tid...), så utgjør det faktisk bortimot 10 hele dager eller mer bare der. Alt i alt et kjempejobb som tar masse tid!!!
Selve bildene kommer på trykk fra tidlige neste vår, og da kommer jeg nok tilbake med noen smakebiter både her på bloggen og på nettsidene mine! For vi fikk noen virkelig lekre fashionshots denne gangen! Rett og slett knallbra jobbing av hele teamet, og jeg retter en hjertelig og stor takk til alle sammen!
Hei. Hvordan fikk du sakene dine på trykk når du var fersk som fotograf? Jeg tenker spesiellt på moteserier, og hvordan du har fått kunder i ettertid?
SvarSlettHar en stor interesse for motefotografi og lurer på hvordan man kommer seg inn i bransjen.
Hei Karina,
SvarSlettDet finnes nok mange måter å komme seg inn i bransjen på, og svaret er sikkert forskjellig avhengig av hvem du spør. Men selv synes jeg personlige møter der jeg viser potensielle og eksisterende kunder min portfolio (A3 printet, eller nå også iPad) fungerer bra. Både i starten da jeg var fersk og nå. Jeg jobbet meg gradvis inn mot ulike blader og firmaer i begynnelsen, og startet faktisk med å levere komplette tekst og bildesaker. Etterhvert ballet det på seg med mer kunder, nye kontakter, og gradvis mer oppdrag. Jeg har en ganske stor spredning blant kundene mine, og har alt fra små firmaer til store internasjonale konsern på kundelista, i tillegg til ulike blader og magasiner. Etterhvert tok fotograferingen helt over for skrivingen i mange år, selv om jeg forsåvidt også har skrevet ganske om mye foto det siste året (kom nylig ut med en egen inspirasjons- og lærebok i fotografering, "Fotoglede- slik tar du bedre bilder", og det er litt uvant å kalle seg forfatter også.....).
Hilsen Eivind