Endelig tid for et nytt blogginnlegg med litt kjøtt og mat på beinet om lys og lyssetting! Oppdraget denne gangen var for et fagblad som heter Politiforum. En god gammel kunde som nå kom med et nytt oppdrag, og nok en gang var det snakk om å lage forsiden/coveret.
Jeg jobbet med Politiforum over en 2-3 års periode for noen år siden, og lagde da en hel haug med forsider til bladet deres. Ganske utfordrende oppdrag, ettersom vi valgte å tolke forsidetemaene på en litt annen måte enn de hadde gjort tidligere med "vanlige" bilder. Jeg sier "vanlige" fordi det var ofte konkrete bilder av f.eks. en person, et sted, en situasjon eller noe annet. Det jeg den gang valgte og fikk lov til å gjøre, var å tenke mer tematisk. Bruke montasjer og/eller arrangere situasjoner som både engasjerte og provoserte. På den måten satt vi søkelyset på temaer på en litt annen måte. Så det å tenke tema er gøy! Men det er ikke bare innholdet man skal tenke på når man lager en forside, men også design og layout. For det første har blader (som oftest) en stående layout, og da er det synd om du har lyst til å lage et liggende bilde... De har også som regel logo/tittel og tekst på forsiden, slik at du må tenke mye nøyere enn vanlig over hvor tingene dine er i et bilde før du plasserer de der. Utfordrende og gøy!
Ideen denne gangen startet også med tanken om en montasje. Ja tanken om en montasje var der faktisk helt til jeg ankom stedet og begynte å ta bilder. For ofte endrer planer seg underveis, men de er allikevel gode å ha og gå etter. I dette tilfellet endret jeg syn på montasjen mens vi holdt på, og fant ut at istedenfor det miljøet jeg hadde tenkt å montere personen inn i, ville det fungere visuelt mye bedre å bruke kontormiljøet som allerede var der. Ikke mye av det, men et lite hint med hyllene i bakgrunnen, noen permer, en radio etc. Så ønsket jeg heller å lyssette meg til den stemningen jeg ønsket å oppnå. En mørk setting med fokus på temaet: At politiets nye dataløsning Driftskonsept #2 (D#2) på mange måter kanskje sender politiet tilbake til den teknologiske steinalderen gjennom at de ikke lenger kan lese CD/DVD plater, USB minnebrikker, minnekort og andre helt vanlige ting på sine datamaskiner. Men nok om politiet, tilbake til bildet.
Det var et lite kontor, så jeg valgte å jobbe lett med små kamerablitser. Fire stykk Nikon SB-900 for å være eksakt. Alle styrt av Pocket Wizard sitt system av MiniTT1 og FlexTT5 radiosendere og mottagere, og AC3 effektkontrollenheten. Men jeg kunne liksågodt ha styrt blitsene i helt vanlig slavemodus (på Nikon heter det SU-4 modus inne i blitsmenyen), dvs at de løser ut så fort de ser et "blink".
Det første jeg ønsket var et helt mørkt rom, der ingenting av dagslyset syntes. Hvorfor det spør du kanskje? Jo, for da har jeg en helt mørk boks som jeg kan ta kontroll over med ett lys av gangen. Gøy! Og det var faktisk ganske mye lys i rommet, både fra vinduet og gjennom gardinene, samt lyset i gangen, så jeg endte på ISO100, og kameraet i manuell på 1/320 sekund på f/8. Vips, da var alt mørkt! Nå kunne jeg begynne å lyssette.
Jeg ønsket et sidelys på han som skulle sitte bak skjermen, og brukte en SB-900 i en Lastolite Ezybox Hotshoe 76x76cm softboks. Jeg lot det være min gruppe A, og satte effekten på min Pocket Wizard AC3 enhet til +2. Det vil si jeg endte opp på +2 etter å ha tatt noen testbilder for å finne ut hvor mye lys jeg måtte ha for å få en god eksponering. Rett og slett ved å ta et bilde, se på bildet og histogrammet, endre effekten, nytt bilde osv. Slik gjør jeg med ett og ett lys av gangen til hele eksponeringen i bildet er bygget opp.
For å simulere at det skinte lys fra skjermen i ansiktet hans, satte jeg opp enda en SB-900 blits i gruppe B (effekt = -2 på AC3) på en liten standardfot som ofte følger med blitsen, og så satte jeg på to blad med 1/3 CTB (blå gels = Color Temperature Blue). Hvorfor blått? Tja... Litt annen farge enn resten. For mens lyset i rommet er generelt varmt, vil kanskje en dataskjerm lyse med et litt kjøligere blått lys. Jeg har forresten kjøpt store ark med oransje og blå gels i 1/3 styrke, og klippet de til i små striper som jeg har limt runde borrelåsputer på i hver ende. På blitsene mine har jeg dessuten bånd med borrelås (strap-ons fra et firma som heter Honl), og dermed kan jeg kjapt og enkelt sette på og ta av oransje og blå fargefiltre på blitsene mine ettersom jeg har lyst.
Så var det tid for et baklys slik at ikke personen skulle gro igjen i den mørke bakgrunnen. Jeg satte opp en SB-900 i gruppe C (effekt = +3 på AC3) ca 1.5 meter bak han, slik at den ble skjult bak hodet hans på bildet. På den blitsen hadde jeg en liten Honl grid, slik at jeg fikk en tight lysstråle uten for mye "spill" (=søl). Og da var det tid for bilde!
Vel, nesten... Etter et par testeksponeringer så jeg at fronten av skjermen og hans ubelyste side ble litt for mørk. Hmm... Hva nå...? Jo jeg satt opp ytterligere en SB-900 på standardfoten på pulten, rettet inn mot den hvite kontorveggen. Jeg kunne også bare satt opp en reflektor, men blitsen lå lett tilgjengelig. Jeg lot den være i samme Pocket Wizard gruppe på min AC3 enhet som blålyset ved skjermen, altså gruppe B og -2 effekt. Og endelig var det klart for bilde! Da var det bare å regissere han inn i et litt sånn overrasket-oppgitt Kilroy-Was-Here (for de som husker de klistremerkene fra gamle dager...) uttrykk, og ganske kjapt var bildet i boks.
Her styrte jeg alle blitsene i manuell modus på min PW AC3 oppå PW MiniTT1 senderen på kameraet, og så satt det en PW FlexTT5 under hver av blitsene. Det vil si at når en AC3 står på +3 så fyrer blitsen på full effekt, 0 = halv effekt, og -3 er laveste effekt. Men jeg hadde ikke trengt disse senderne i det hele tatt, men kunne bare satt alle blitsene i Nikon sitt SU-4 modus, som er god gammeldags slave. Veldig pålitelig, og nesten like enkelt, men du må bort til hver enkelt blits for å endre effekten. PW systemet er mye enklere, ja ihvertfall når det virker, men det er dessverre ikke alltid med disse nye avanserte radiosystemene....
Sluttresultatet var nesten ferdig i kamera, bortsett fra en del pirketrusj. Jeg ville ha bort litt ledninger etc, for at bildet skulle se rent ut. Og det er jo tross alt en moderne dataløsning dette her, ja selv om den setter etterforskerne 10 år tilbake i tid teknologisk, he he...
Kunde og fotograf ble fornøyd, og jeg håper innlegget også ga deg som leser det litt ekstra input og inspirasjon om lys og lyssetting.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar