Det finnes gode foredragsholdere, og det finnes dårlige foredragsholdere. Det finnes gode inspiratorer, og det finnes dårlige inspiratorer. Ekstra moro er det da når Nikon har klart å tromme sammen to personer som er gode i begge disse kategoriene på sin "What's your story?" turné. Og det ble et par veldig inspirerende timer på Henie Onstad kunstsenter på Høvikodden i går med storkarene Joe McNally og Bill Frakes. McNally som vel er "The king of small flash" og en viktig bidragsytende fotograf i blant annet National Geographic, er som alltid morsom, underholdende og inspirerende å høre på. Og Bill Frakes, superfotografen fra Sports Illustrated var første gang jeg hørte live, men også han var riktig så inspirerende.
Det er alltid gøy å se gode fotografers bilder, høre historiene bak, hva som driver de til å lage disse bildene, og hva de ønsker å formidle og hvorfor. Det trekker deg inn i en eventyrlig og inspirerende drømmerus, der nye tanker og idéer begynner å boble, vokse og gro på innsiden av hjernebarken. Men BANG!!! Brutalt rykkes du ut av den gode følelsen disse karene har brukt tre kvarter på å bygge opp, for da starter spørsmålsrunden fra publikum. Og det eneste folk er opptatt er teknikk, teknikk og atter teknikk... Her står karer som får inspirasjonen til å boble, og så pepres de med 9 av 10 spørsmål om bits, bytes, kameramodeller og andre kliniske teknikkspørsmål.
Jeg tror ikke så mange (unntatt forskerne kanskje) bryr seg om hva slags penseltype Leonardo DaVinci eller Edward Munch brukte når de malte sine bilder. Hva slags hammer Michelangelo brukte når han møysommelig meislet fram sine fantastiske skulpturer fra den råe og kalde marmorsteinen. Eller hva slags stilas Boticelli kanskje sto på når han jobbet på sine nydelige fresker i det Sixtinske Kapell. Men det er altså slike spørsmål vi stiller når vi står ansikt til ansikt med så gode fotografer... Vi spør om pensel, hammer og stilas. Trist egentlig... For det er ikke teknikken som er grunnen til de gode bildene. Teknikken er kun et verktøy! Bildene derimot kommer fra personen bak, altså fotografen. Fra deres tanker, idéer og følelser. Så hvorfor spør vi de ikke hvor de får DET fra, og hvordan de får DET til? Hvordan lar de seg inspirere? Hva er det som driver de? Hvor får de sine idéer og sin motivasjon fra? Nei, blant alle stilasspørsmålene i salen så var det kun én person som spurte om inspirasjon. Og det var dessverre ikke meg.......
Sant, og ganske sørgelig. Men det er nok lettere for de aller fleste å forholde seg til teknikk enn til mer abstrakte elementer som inspirasjon, visjon og så videre. I fotoklubbene rundt omkring i dette landet blir mangt et godt bilde regelmessig slaktet fordi det "ikke er skarpt", som om skarphet er det eneste viktige med et fotografi. Jeg har sett mange teknisk perfekte bilder som er temmelig kjedelige. Får vi en oppskrift der kamerahuset, objektivet, ISO, blender og lukkertid er oppgitt, så føler vi kanskje at vi kan prøve å kopiere et godt bilde. Det er langt vanskeligere å forholde seg til andres kreative muse. Men jeg er veldig enig med deg, det er for mye fokus på teknikken og for lite på det som faktisk løfter et godt bilde ut av den enorme mengden intetsigende bilder som tas.
SvarSlettHei Ingunn,
SlettJa de "myke verdiene" er ofte de vanskeligste, og vi er jo også drillet av gode markedsførere om at teknikken er det absolutt viktigste. For som annonsene sier: "Dette kameraet tar gode bilder!"... Hadde jeg visst hvor jeg får tak i et kamera som tar gode bilder, hadde jeg kjøpt ihvertfall to! Teknisk bra er en ting, met en teknisk bra bilde av ræl er og blir et bilde av ræl... Men som du sier, ofte er "skarpt" kriteriet for om bildet er bra eller ikke. Dessverre... Regner med Boticelli måtte ha et stødig stilas for å gjøre jobben, men det var nok ikke det stødige stilaset som lagde de flotte freskene.... :)
Nettopp, poenget ditt er vel at gode ferdigheter og godt utstyr bare er interessant som "stillas" for kreativiteten. Vi trenger det, men det er ikke utstyret som er det interessante å diskutere når en treffer på utøvere i toppklasse. Du skulle ha kastet deg utpå med noen saftige spørsmål om inspirasjon og kreativitet - du er jo temmelig kreativ selv:)
SvarSlettJa skulle nok ha gjort det... :)
SlettVar der selv, og synes det var en fantastisk dag å høre på foredragene. Dessverre var jeg også bare en av dem som ikke spurte om noe som helst. Synes nesten det var litt flaut at Frakes ikke ble bombet med litt mer artigere spørsmål fra salen.
SvarSlettHa en god helg!
Ja man burde vært frempå med de gode spørsmålene... Mager trøst, men fikk ihvertfall McNally til å signere boken "Sketching Light" som jeg hadde med etter han var ferdig, og jeg fikk snakket et par ganger med Bill Frakes i pausene og stilt ham noen spørsmål. Men neste gang; da har jeg lovt meg selv å stille noen gode og relevante spørsmål!
SlettØnsker deg en flott påske!